شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران جهت رفاه حال هم‌میهنان عزیز امکان پیگیری مرسولات پستی را به روش‌های مختلف در اختیار مشتریان خود قرار داده است که تا زمان تحویل بسته به صورت پست پیشتاز و یا پست عادی بتوانند وضعیت مرسوله خود را به آسانی پیگیری نمایند. در این راستا شرکت پست سامانه پیگیری مرسوله پستی با در اختیار داشتن کد رهگیری را برای پیگیری مرسوله پستی در اختیار مشترکان خود قرار داده است.

پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد کد رهگیری مرسوله پستی با عنوان «کد پیگیری» یا «کد مرسوله» شناخته می‌شود. این کد 20 رقمی حاوی یک سری اعداد است که به هر مرسوله اختصاص داده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان وضعیت و مراحل پیگیری مرسوله از ارسال تا تحویل را از طریق سیستم پیگیری پستی بررسی کرد. برای به دست آوردن کد پیگیری نیاز به اقدام خاصی از سوی مشتری نیست و اداره پست موظف است هنگام دریافت بسته از مشتری برای بسته تحویل گرفته‌شده جهت ارسال، یک کد رهگیری صادر نموده و در اختیار مشتری قرار دهد.

 

چگونه با کامپیوتر و گوشی فایل گیف (GIF) بسازیم؟ مشتریان شرکت پست می‌توانند از روش‌های زیر برای پیگیری وضعیت پستی خود اقدام کنند.

 

  • پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری در سایت شرکت پست
  • رهگیری مرسوله پستی با کد ملی که فقط مختص مرسولات سازمانی است
  • پیگیری مرسوله پستی با کد USSD
  • پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل

البته لازم به ذکر است که طبق پیگیری‌های به عمل آمده توسط گروه لاگ ‌مدیا در حال حاضر از بین روش های اشاره شده در بالا تنها دو روش اول قابلیت اجرایی داشته و سایر روش ها در حال حاضر غیر فعال می‌باشند.